انتقال پیام و ایجاد ارتباط با دیگران یکی از نیازهای اصلی بشر است. از نقاشیها و آثار به جا مانده در غارها تا انواع کتیبههای سنگی و چوبی، کتابها و نوشتههایی که بر پوست حیوانات نوشته میشد، تولید انواع کاغذ و تا امروزه که اکثر پیامها و محتواها در صفحه نمایشگر گوشی همراه یا رایانههای شخصی تولید میشوند نشان دهنده این است که تولید محتوا و انتقال پیام، اصلی جدا نشدنی از انسان است.
اما در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی، محتوا تنها وسیلهای برای ایجاد انتقال پیام نیست، بلکه ابزاری قدرتمند برای هدایت کاربران، افزایش فروش و سودآوری بیشتر برای کسب و کارها به شمار میرود؛ به همین دلیل است که افراد زیادی در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنند
برای به کارگیری این ابزار قدرتمند و بهره مندی از مزایای آن، لازم است با محتوا، انواع آن و تعریف تولید محتوا آشنا شویم.
محتوا چیست؟
محتوا یا content در لغت به معنای مفهوم و درونمایه سخن است. هر مفهوم، سخن و پیامی که قصد انتقال آن را داشته باشید، محتوا نام دارد. به طور کلی، محتوا انواع بیشمار و متنوعی دارد که همه آنها قابل بیان نیستند. اما در حوزه دیجیتال مارکتینگ، محتوا به آن دسته از اطلاعاتی گفته میشود که به شکلها مختلف، برای مخاطبین مورد نظر و با هدفی مشخص تولید میشود و در بسترهای تعیین شده منتشر میشود.
انواع محتوا
محتواها در انواع مختلفی تولید و منتشر میشوند که هر کدام به شکلی متفاوت بر ذهن مخاطب تاثیر میگذارد. تولیدکنندگان محتوا بسته به نوع محتوا و مخاطبان آن، از هر یک انواع محتوا یا ترکیبی از آنها استفاده میکنند. در ادامه انواع محتوا را مختصراً توضیح میدهیم:
محتوای متنی
معمولترین شکل محتوا، محتوای متنی است. حروف و کلمات تنها ابزارهای نویسنده برای تولید محتوای متنی است که میتواند آنها را با هنر و خلاقیت خود به داستانها، مقالات و مطالب گوناگون درآورد. محتواهای بلاگها، توضیحات محصولات و کپشنهای اینستاگرام در این دسته از انواع محتوا قرار میگیرند.
محتوای تصویری
تصاویر میتوانند مفاهیم عمیق و زیادی را در خود جای بدهند. یک تصویر ساده و کوچک میتواند هزاران کلمه را تنها در یک نگاه منتقل کند. تولید محتوای تصویری اغلب به عهده گرافیست است که با ابزارهای مختلف به خلق تصاویری میپردازد که مفهوم و پیام مورد نظر را منتقل کند.
محتوای تصویری به وب سایتها و صفحات مجازی زیبایی بیشتری میبخشد و میتواند توجه بیشتری به خود جلب کند. استفاده از بنرهای تبلیغاتی رنگارنگ و تصاویر مناسب برای پستها و بلاگها بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وب سایت شما هدایت میکند.
علاوه بر این، وجود تصویر در بین متنهای طولانی به محتوای تولید شده تنوع میدهد و از ایجاد خستگی در خوانندگان جلوگیری میکند.
محتوای صوتی
انواع پادکستهای کوتاه و بلند و فایلهای صوتی مختلفی که در وب سایتها یا اپلیکیشنهای مختلف به اشتراک گذاشته میشود، در دسته محتواهای صوتی قرار میگیرد.
مزیت محتوای صوتی در این است که میتوان آنها را در هر زمان و مکانی گوش داد. برای مثال در ترافیکهای طولانی و صفهای متعدد یا هنگام انجام کارهایی که دست و چشم مخاطب را مشغول میکنند اما ذهن او را برای شنیدن مطالب جدید و جالب آزاد میگذارد.
علاوه بر این، تاثیر لحن و کلام را دست کم نگیرید. اگر از لحن، تن صدا و موسیقیها متناسب با موضوع استفاده شود، تاثیر پیام بر ذهن مخاطب چند برابر خواهد شد.
محتوای ویدیویی
محتواهای ویدیویی میتوانند ترکیبی از همه انواع محتوا باشند. ویدیوهای میتواند با صدا یا بدون صدا باشد، میتواند شامل متن، تصویر یا هر دوی آنها باشد. ویدیوها جزئیات و اطلاعات بیشتری به مخاطب ارائه میدهند و به همین دلیل به کار بردن محتوای ویدیویی در برخی موضوعات بسیار ضروری است.
تولید محتوا چیست؟
تقریبا به ازای هر تولید کننده محتوا، یک تعریف جدا برای «تولید محتوا» وجود دارد. با وجود این، تمام تعریفها به یک مفهوم مشترک اشاره دارند:
تولید محتوا، ایجاد و تولید انواع محتواهای مشخص، برای مخاطبانی از پیش تعیین شده است که با هدف هدایت مخاطبین به سمت بازدید و انجام عملیاتی مانند خرید است که افزایش فروش و سودآوری بیشتری برای صاحبان کسب و کار به همراه دارد.
محتواهایی که در صفحات وب یا شبکههای اجتماعی منتشر میشوند باید طبق قوانین و چهارچوبهای مشخصی باشند تا تاثیر حداکثری داشته باشند. رعایت اصول نگارشی و قوانین سئو در فرایند تولید محتوا بسیار مهم است و همه نویسندگان محتوا باید این قوانین را رعایت کنند تا محتوایی باکیفیت و حرفهای حاصل شود.
هدف از تولید محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟
همانطور که گفته شد، محتوای تولید شده باید هدف خاصی را دنبال کند، اما این هدف چیست؟
هر کسب و کاری با ایجاد وب سایت یا حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، هدفی را دنبال میکند. برای مثال، یک فروشگاه لوازم خانگی با طراحی وب سایت فروشگاهی قصد دارد امکان خرید آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کند و فروش خود را بالا ببرد. حال اگر در قسمت وبلاگ سایت خود محتوایی با عنوان مزایای خرید آنلاین منتشر کند، میتواند بازدیدکنندگان را به سمت خرید اینترنتی سوق دهد.
به این ترتیب هر محتوایی که تولید و منتشر میشود، هدفی را دنبال میکند. اما به طور کلی در بحث دیجیتال مارکتینگ، هدف همه محتواها افزایش بازدید، فروش بیشتر و کسب درآمد است.
یکی دیگر از مزایای محتوای باکیفیت، تاثیر آن در رتبه بندی وب سایت است. موتور جستجوی گوگل محتوا را یکی از اصلیترین معیارهای خود قرار داده است. هر چه محتواهای شما باکیفیت، حرفهای و سئو محور باشد، رتبه بهتری کسب میکند و وب سایت شما در بین اولین لینکهایی قرار میگیرد که به کاربر نشان داده میشود. قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هدف همه کسب و کارهای اینترنتی است زیرا باعث افزایش کلیک، بازدید و در نهایت فروش میشود.
محتوا، راهی برای انتقال پیام
پایه تمام روابط اجتماعی، ایجاد ارتباط است. اگر شما با مخاطبان خود ارتباط نداشته باشید نمیتوانید پیام خود را به گوش آنها برسانید، کسی از شما و برندتان باخبر نخواهد شد و به این ترتیب راهی برای پیشرفت نخواهید داشت.
انواع محتوا با هدف ایجاد ارتباط و انتقال پیام، به شما کمک میکند تا دیده و شنیده شوید. شما میتوانید با تولید محتوای حرفهای جایگاهی ویژه در صفحات گوگل و دنیای اینترنت پیدا کنید و مسیری هموار به سمت خانه و دلهای مخاطبانتان بسازید.
6 دیدگاه دربارهٔ «تولید محتوا چیست؟ توضیحی ساده برای محتوا و انواع آن»