اگر در موضوعات دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و موضوعات مشابه مقالاتی خوانده باشید یا به دنبال وارد کردن کسب و کار خود به دنیای اینترنت و طراحی وب سایتی برای برند خود باشید، حتما اسم سئو (SEO) به گوشتان خورده است. اما این سئو چیست و چرا از نان شب برای وب سایت شما واجبتر است؟
برای برنده شدن در هر رقابت و برای گرفتن هر مقام و رتبه، قوانین و اصولی وجود دارند که باید آنها را رعایت کنیم تا به موفقیت مورد نظر نزدیک و نزدیکتر شویم. رقابتی که بین صفحات وب سایتها وجود دارد، رقابت بر سر جایگاههای برتر در صفحه اول نتایج گوگل است و برای رسیدن به جایگاه بهتر در نتایج گوگل، سئو آن قوانین و اصولی است که باید رعایت شود.
قرار گرفتن در صفحه اول و لینکهای بالاتر در صفحه نتایج، آمار کلیکها و بازدیدهای وب سایت را بالاتر میبرد و به این ترتیب به شما این فرصت را میدهد که بازدیدکنندگان زیادی را به خریداران تبدیل کنید. به همین دلیل است که سئو در دیجیتال مارکتینگ بخشی مهم و ضروری به شمار میرود. بیایید نگاهی دقیقتر به این موضوع بیندازیم.
سئو (SEO) به چه معناست؟
سئو (SEO) کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. به طور کلی سئو مجموعهای از قوانین و عملیات برای بهبود وب سایت است که با رعایت آنها، زمانی که محصولات و خدمات برند شما در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو میشود، احتمال نمایش وب سایت شما بالا میرود و باعث افزایش کمیت و کیفیت ترافیک سایتتان خواهد شد.
موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
هر یک از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ و … روند و الگوریتمی برای نمایش وب سایتها در صفحه نتایج یا SERP خود دارند به طوری که همیشه مرتبطترین وب سایت و بهترین پاسخ را برای کاربران خود به نمایش درآورند.
موتورهای جستجو برای این کار از رباتها یا خزشگرهایی استفاده میکنند که تمامی مقالات، لینکها و صفحات منتشر شده در اینترنت را مورد بررسی قرار میدهند. سپس تمام این اطلاعات ایندکس شده و توسط الگوریتمهای متعدد مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به کمک الگوریتمهای گوگل یا هر موتور جستجو دیگری، ویژگیهای مختلف وب سایتها مانند کیفیت محتوا، لینکهای ورودی و خروجی، ساختار وب سایت، سرعت آن و تجربه کاربری بررسی میشود و به هر یک رتبهای اختصاص داده میشود. سپس زمانی که کاربر موضوعی را در کادر جستجو وارد میکند، موتورهای جستجو نتایجی را نمایش میدهند که به ترتیب بهترین پاسخ موجود در تمامی وب سایتها برای موضوع جستجو شده به شمار میرود.
رعایت اصول سئو چطور میتواند باعث بهبود رتبه وب سایت شما شود؟
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، رعایت قوانین سئو میتواند بر کیفیت و کمیت ترافیک ورودی وب سایت شما تاثیرگذار باشد و به کمک آن میتوانید بدون هزینه در صفحه اول نتایج قرار بگیرید. در ادامه این موضوع را دقیقتر بررسی میکنیم:
تاثیر سئو بر کیفیت ترافیک ورودی
بگذارید با یک مثال به این سوال جواب بدهیم. فرض کنید شما فروشگاه فروش و نصب شیرآلات دارید و برای گسترش تجارت خود، وب سایتی طراحی و راه اندازی کردهاید. حال هدف شما این است که اگر کاربری کلماتی مانند «شیر»، «شیرآلات»، «شیر آب» یا ترکیبات مشابهی را در گوگل جستجو کرد، گوگل او را به سمت وب سایت شما هدایت کند.
حال اگر گوگل کاربرانی را به سایت شما هدایت کند که به قصد خرید لبنیات کلمه «شیر» را جستجو کردهاند، این افزایش ترافیک ورودی به نفع شما نخواهد بود؛ زیرا این دسته از کاربران مشتریها و مخاطبین شما محسوب نمیشوند.
رعایت اصول سئو به موتورهای جستجو از جمله گوگل هدف شما را منتقل میکند و باعث میشود گوگل وب سایت شما را به کاربرانی نشان دهد که هدفشان با محصولات و خدمات شما یکی باشد.
تاثیر سئو بر کمیت ترافیک ورودی
به وضوح هرچه کاربران بیشتری به وب سایت شما مراجعه کنند، فرصت بیشتری در اختیار دارید تا آنها را به مشتری و خریدار تبدیل کنید. اگر وب سایت شما طبق اصول سئو بهینه شده باشد، موتورهای جستجو به وب سایت شما رتبه بهتری خواهند داد و احتمال حضورتان در جایگاههای اول صفحه نتایج بالاتر میرود.
از آنجایی که درصد کلیکهایی که بر لینکهای اول تا سوم صفحه SERP انجام میشود بسیار بالاتر از تعداد کلیکهایی است که بر لینکهای چهارم و صفحات دیگر قرار دارند، هدف هر وب سایتی رسیدن به این جایگاههای برتر است. رعایت اصول سئو میتواند در رسیدن به این هدف کمک کننده باشد.
بدون هزینه جایگاهی در صفحه اول نتایج گوگل داشته باشید
اگر به صفحه نتایج گوگل دقت کنید، لینکهایی مشاهده میکنید که در کنار آنها «آگهی» یا «Ad» به چشم میخورند. این وب سایتها از طریق تبلیغات و صرفه هزینههای مالی زیاد، جایگاهی در صفحه اول گوگل خریداری کردند. اما شما با رعایت اصول سئو میتوانید بدون پرداخت هزینهای تحت عنوان تبلیغات، خود را به صفحه اول گوگل برسانید. بدیهی است که در این راه به کمک متخصصین نیاز خواهید داشت و این کار به هزینه نیاز دارد. اما در مقابل تبلیغات هزینه کمتری است و دوام بیشتری دارد.
ما در SEOISF با شما در مسیر رسیدن به هدفتان همراه هستیم.
سئو چه مزایایی دارد؟
از آنجایی که نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم بسیار پررنگ شده است و موتورهای جستجو به منبعی برای یافتن پاسخ تمامی سوالات تبدیل شدهاند، حضور در صفحات اینترنت امری ضروری برای هر کسب و کار کوچک و بزرگی به شمار میرود.
مشاهدات نشان میدهد که تعداد بازدیدکنندگان و کاربرانی که به وسیله موتورهای جستجو مختلف به وب سایتها وارد میشوند بیشتر است، به همین دلیل حضور در صفحه نتایج موتور جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. طبق آمارها ۴۰ تا ۶۰ درصد کاربران در لینک اول به جواب خود میرسند و تعداد کاربرانی که وارد لینکهای دوم و سوم میشوند به طرز قابل توجهی کم است. همچنین تنها ۲ تا ۳ درصد از کاربران به صفحات دوم یا سوم میرسند. این آمارها به خوبی اهمیت حضور در صفحه اول و لینکهای اول تا سوم را نشان میدهد.
سئو (SEO) و بهینه سازی به وب سایت شما کمک میکند تا در صفحات اول گوگل مکانی برای کسب و کار خود رزرو کنید. با داشتن رتبه بهتر در کلمات کلیدی مناسب، خریداران احتمالی بیشتری به سایت شما هدایت میشوند. به این ترتیب اصول سئو به افزایش فروش و درآمد شما کمک خواهد کرد.
سئو راه رسیدن شما به مخاطبانتان را هموارتر میکند
اگر بیشتر مخاطبان شما برای رسیدن به پاسخ سوالات و نیازهای خود به سراغ موتورهای جستجو مانند گوگل میروند، برای اینکه جزو نتایج برتر پیشنهادی گوگل باشید باید در آزمونها و الگوریتمها گوگل سربلند بیرون بیایید. بهینه سازی موتور جستجو یا SEO همین نقش را ایفا میکند.
از آنجایی که رضایت کاربران برای گوگل اهمیت بالایی دارد، بهینه سازی و رعایت اصول سئو باعث میشود رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. به این ترتیب گوگل شما را پاسخ مناسبی برای سوالات کاربران به حساب آورد. با داشتن جایگاه بهتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو، دسترسی مخاطبانتان به شما سریعتر و راحتتر میشود و ترافیک ورودی وب سایت شما افزایش مییابد. به همین دلیل است که سئو بخشی جدا نشدنی از تجارت آنلاین به شمار میرود.
5 دیدگاه دربارهٔ «بهینه سازی وب سایت یا سئو (SEO) چیست؟»