آژانس دیجیتال مارکتینگ اصفهان سئو

اصفهان سئو

بازاریابی محتوایی چیست و چگونه به بازدید و فروش بیشتر کمک می‌کند؟

بازاریابی محتوایی چیست و چگونه به بازدید و فروش بیشتر کمک می‌کند؟

پس از گسترش اینترنت، تجارت شکل دیگری به خود گرفت و دیجیتال مارکتینگ جای روش‌ها سنتی بازاریابی را پر کرد. دیجیتال مارکتینگ بخش‌های بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، بازاریابی محتوایی یا content marketing است.
البته بازاریابی محتوایی از قبل و به شیوه‌های مختلف دیگری مورد استفاده قرار می‌گرفت اما content marketing، زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ، به این شیوه در گذشته وجود نداشته است.
در ادامه بیشتر با این روش بازاریابی که امروزه دنیای تجارت را تحت تاثیر خودش قرار داده است آشنا می‌شویم.

بازاریابی محتوایی یا content marketing چیست؟

بازاریابی محتوایی در تعریف به معنای روشی از بازاریابی است که با تولید و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه انجام می‌شود و هدف آن جذب مخاطب، حفظ مشتری و هدایت او به سمت انجام عمل سودآور (مانند خرید محصول یا خدمات) است.
کلید اصلی در content marketing، کلمات و جمله‌ها هستند. در این روش از بازاریابی، هدف این است که با کلمات و مقالات مرتبط و هدفمند، مشتریان و کاربران را به سمت انجام کارهایی هدایت کنیم که برای کسب و کار و برند ما سودآور باشد.

چرا بازاریابی محتوایی برای برندها مهم است؟

چرا بازاریابی محتوایی برای برندها مهم است؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است ابتدا با چهار گام اصلی فرآیند خرید آشنا شویم. هر کاربری برای خرید یک محصول باید این چهار مرحله را پشت سر بگذارد: آگاهی، تحقیقات، تفکر و بررسی و خرید. در ادامه به توضیح هر کدام و نقش بازاریابی محتوایی در هر قدم می‌پردازیم:

گام اول: آگاهی

در مرحله اول، ممکن است کاربری به محصول و خدمات شما نیازمند باشد اما از نیاز خود اطلاعی نداشته باشد یا پاسخی برای رفع نیاز خود به دست نیاورده باشد. بازاریابی محتوایی در این مرحله وارد عمل می‌شود. با تولید محتوای ارزشمند و هدفمند، شما می‌توانید پاسخ نیازهای مخاطب خود را در اختیار او قرار دهید و به او راهی برای رسیدن به هدفش نشان دهید.

گام دوم: تحقیقات

پس از اینکه مخاطبین مورد نظر از نیاز خود و پاسخ آن مطلع شدند، به تحقیق و جستجو در مورد موضوع مورد نظر خود می‌پردازند. برای مثال فردی که قصد خرید گوشی همراه را دارد، به تحقیق در مورد انواع گوشی‌های هوشمند در بازار می‌پردازد تا مناسب‌ترین گوشی را برای خود پیدا کند.
بار دیگر بازاریابی محتوایی به میدان آمده و نقش خود را در گام دوم ایفا می‌کند. در همین مثال یک محتوای مناسب برای وب سایت فروش گوشی‌های هوشمند، می‌تواند محتوایی باشد که انواع موبایل‌ها و خدمات آن‌ها را به طور کامل توضیح دهد تا بتوانید در گام دوم یعنی تحقیقات هم با مخاطب خود همراه باشید و اعتماد او را به دست آورید.

گام سوم: تفکر و بررسی

مخاطب پس از آگاهی از نیاز خود و پاسخ آن و همچنین بعد از انجام تحقیقات لازم و انتخاب نوع محصول و خدمات مورد نظر، به دنبال بررسی برندهای مشابه خواهد رفت. در همان مثل خرید گوشی هوشمند، پس از آن که کاربر معیارهای اصلی خود مانند کیفیت دوربین، حافظه داخلی، عمر باتری یا دیگر موارد مورد نظر خود را تعیین کرد، به دنبال مقایسه برندهای مختلف و شرکت‌های مختلفی خواهد بود که محصولاتی با این ویژگی‌ها ارائه می‌دهند.
در این مرحله یک محتوای ارزشمند و دقیق می‌تواند به کمک مخاطب بیاید و به او در انتخاب محصول مورد نظر با کیفیت بالا کمک کند.

گام چهارم: خرید

پس از آنکه کاربر از پاسخ نیاز خود مطلع شد و با تحقیقات مورد نیاز به کالا یا خدمات مورد نظر خود دست یافت، نوبت به انجام خرید محصول یا خدمات انتخاب شده می‌پردازد.

نقش مهم بازاریابی محتوا در دو گام اول

همانطور که مشاهده شد، بیشترین تاثیر بازاریابی محتوایی در دو مرحله ابتدایی این چرخه است. شما با تولید محتواهای هدفمند و یکپارچه می‌توانید پاسخ نیازهای کاربران را در اختیار آن‌ها قرار دهید و آن‌ها را به سمت خرید از برند یا کسب و کار خودتان هدایت کنید. کافی است به مخاطب خود نشان دهید که پاسخ نیازهایشان در دستان شماست.

نقش بازاریابی محتوایی در بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ بخش‌ها و زیرمجموعه‌های زیادی دارد که همه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در این بین بازاریابی محتوایی بخشی جدا و مستقل به حساب نمی‌آید و با دیگر زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ ارتباطی عمیق دارد.

نقش محتوا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social media marketing یکی از روش‌های جذب مشتری است که از طریق رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. همانطور که گفته شد، بازاریابی محتوایی با دیگر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ در ارتباط است و تولید محتوای باکیفیت، کپشن‌های مرتبط و تصاویر جذاب می‌تواند به افزایش فروش و موفقیت در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

نقش بازاریابی محتوایی در سئو

سئو (SEO) که یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است، از دستورالعمل‌ها و قوانینی تشکیل شده است که وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می‌رساند. یکی از مهم‌ترین عناصر در سئو، محتوای مناسب است.
خزشگرهای گوگل و ربات‌های موتورهای جستجو، در رتبه بندی‌های خود محتوا را در اولویت قرار می‌دهند و به وب سایتی رتبه بهتر می‌دهند که از لحاظ محتوایی غنی باشد.

تاثیر بازاریابی محتوایی در افزایش کیفیت تبلیغات PPC

تبلیغات PPC یا Pay Per Click شیوه‌ای از تبلیغات است که به ازای هر کلیک انجام شده بر آگهی برند شما، باید هزینه‌ای پرداخت کنید. شرط جذب مخاطب بیشتر و هدایت او به سمت انجام خرید یا عمل سودآور، داشتن محتوایی قوی و باکیفیت است.

کلام آخر

کسب و کارها همیشه به دنبال روش‌هایی برای رسیدن به سود بالا و کسب درآمد بیشتر هستند، به همین دلیل همواره روش‌های جدیدی ابداع و استفاده می‌شود. پیشرفت تکنولوژی هم در این مسیر به کمک صاحبان برندها می‌آید و راه‌های جدید و کاربردی پیش پای آن‌ها قرار می‌دهد.
با گسترش و پیشرفت دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوایی بیش از پیش مورد توجه برندها قرار گرفت و نقش آن در انواع روش‌های بازاریابی پررنگ‌تر شد.
تولید محتوای مناسب، ارزشمند و هدفمند عنصری مهم و حیاتی برای هر کسب و کار کوچک و بزرگی به شمار می‌رود و عدم توجه به آن می‌تواند خسارات زیادی برای برندها به همراه داشته باشد.

6 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی محتوایی چیست و چگونه به بازدید و فروش بیشتر کمک می‌کند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن