با گسترش فضای رقابتی کسب و کارها در اینترنت و افزایش تقاضا برای تولید محتوایی که باعث اعتماد کاربران میشود، امروزه “کارشناسان تولید محتوای سایت” در اکثر مشاغل اینترنتی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دهند.
در سالهای اخیر کار در بستر اینترنت افزایش یافته است و بسیاری از کسب و کارها بیشتر فعالیتشان را در این بستر انجام میدهند. با توجه به این موضوع و افزایش فعالیت وبسایت ها و استفاده آنها از دیجیتال مارکتینگ و فروش اینترنتی، در وبسایت این کسب و کارها نیاز به یک کارشناس تولید محتوای خوب حس میشود. در این مقاله به شما میگوییم کارشناس تولید محتوای سایت کیست و چه وظایف و مهارتهایی باید داشته باشد.
کارشناس تولید محتوای سایت کیست؟
هر سایتی حول محوری خاص و هدفی مشخص ساخته میشود، بنابراین وظیفه کارشناس تولید محتوای سایت این است که بر اساس موضوع و هدف سایت، همیشه اطلاعاتش را به روز نگه دارد. اکثر افراد با شنیدن اسم ”کارشناس تولید محتوای سایت” فردی به ذهنشان خطور میکند که همیشه در حال نوشتن متن و مقاله برای یک سایت است. اما تعریف واقعی ”کارشناس تولید محتوای سایت” چیست؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید به شما بگوییم تولید محتوا، مدلهای مختلفی دارد که شامل محتوای متنی، تصویری و ویدیویی میشود. حال با این توضیح به کسی کارشناس تولید محتوای سایت میگویند که بتواند علاوه بر نوشتن برای سایت در صورت نیاز محتواهای تصویری و ویدیویی تولید بکند . همچنین مدیریت سایت را نیز بر عهده داشته باشد.
کارشناس تولید محتوای سایت و وظایفی که برایش تعریف شده است
وقتی شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوای سایت شناخته میشوید وظایفی را نیز برای خودتان در نظر داشته باشید تا کارهایتان در چارچوب مشخصی پیش برود. این گونه برای خود یک لایف استایل کاری مشخص را تعریف میکنید. این وظایف عبارتند از:
- وظیفه شناسی
- سرعت و دقت سرلوحه کارتان باشد
- خلاقیت امضای کار شما است
- مدیریت زمان در دستان شما
- تمرین کنید تا حرفهای تر شوید
وظیفه شناسی
به عنوان یک کارشناس تولید محتوای سایت، همیشه وظیفهتان را به درستی انجام دهید و مسئولیت کارهایی که انجام میدهید را بپذیرید. وظیفه شناسی باعث میشود همیشه کارهایی که به شما محول شده را به موقع انجام دهید.
سرعت و دقت سرلوحه کارتان باشد!
سرعت در کار برابر با موفقیت بیشتر شما در شغلتان است. پس زودتر دست به کار شوید،تا میتوانید بنویسید، بیشتر بخوانید تا محتوای خوب تولید کنید. توقف ناپذیر باشید! سریع بودن وقتی خوب است که دقیق هم باشید! پس همیشه در کنار سرعت دقت را هم در تولید یک محتوا فراموش نکنید.
خلاقیت امضای کار شما است!
خلاقیت شما را از روزمرگی در کار و خستگی ذهنی نجات میدهد و باعث میشود محتوایی که تولید میکنید گیرایی زیادی داشته باشد. پس همیشه در همه کارهایی که به شما محول میشود خلاق بودن را فراموش نکنید.
همیشه به یاد داشته باشید خلاقیت در کار تولید محتوا باعث میشود هر ”کارشناس تولید محتوای سایت” امضای مخصوص خودش را داشته باشد.
مدیریت زمان در دستان شما!
کارشناس تولید محتوای سایت زمان را همچون گویی جادویی در دستش میگیرد ، نظم را در همه کارهایش رعایت میکند، همیشه لیستی از کارهای روزانهاش تهیه و لیست را بر اساس اهمیتشان رتبهبندی میکند و همیشه زمان است که در کنترل اوست و اجازه نمیدهد زمان کنترلش کند.
تمرین کنید تا حرفهای تر شوید!
برای اینکه در کار تولید محتوای سایت موفق شوید، باید همیشه در حال تمرین باشید و روی خودتان کار کنید و همیشه در حال کسب تجربههای جدید باشید تا روز به روز پیشرفت کنید و بیشتر از مسیرتان لذت ببرید.
مهارتهایی که کارشناس تولید محتوای سایت باید داشته باشد
هر کاری که میخواهید شروع کنید باید در آن مهارتهایی ابتدایی داشته باشید تا بتوانید تقویتشان کنید. کارشناس تولید محتوای سایت نیز مهارتهایی را باید داشته باشد تا در کارش موفق باشد. این مهارت ها عبارتند از:
- آشنایی با دنیای کامپیوتر
- مسلط به اصول نگارشی و دستور زبان
- مسلط به نرمافزارهای تخصصی
- ابتکار عمل در کار
- روش درست تحقیق کردن
- مسلط به زبان انگلیسی
آشنایی با دنیای کامپیوتر
همین که بتوانید از نرمافزارهایی که برای نوشتن نیاز است مانند آفیس و دیگر اعضای خانوادهاش استفاده کنید و بتوانید راحت تحقیق کنید و یک آشنایی و دوستی ساده با دنیای کامپیوتر داشته باشید برای این جایگاه کافی است.
رعایت اصول نگارشی و دستور زبان
مهمترین قسمت کار تولید محتوا، نوشتن و رعایت اصول نگارش و دستور زبان است. شما باید بتوانید اصول نگارشی را کاملا رعایت کنید. پس اصول نگارشی و دستور زبان را خوب بخوانید و آنقدر محتوا بنویسید و مقالههای مختلف را بخوانید تا نقشه ذهنی شما برای نوشتن شکل بگیرد. هرچه بیشتر بخوانید و بنویسید، در کارتان حرفهای تر میشوید. ممکن است در این مسیر خسته بشوید، ناامید شوید و حس سردرگمی بکنید اما باز به راهتان ادامه دهید چون مسیری طولانی در پیش دارید. فقط کافی است عاشق نوشتن باشید.
مسلط به نرمافزارهای تخصصی
در تعریف کارشناس تولید محتوای سایت گفتیم که غالبا افراد تولید محتوای سایت را فقط در نوشتن میبینند در حالیکه تولید محتوا سه گونه بود: متنی، تصویری و ویدیویی. پس برای تولید محتوای سایت باید کارشناس، کار با نرمافزارهای تخصصی حوزه ادیت عکس و فیلم را بلد باشد و در کنار آنها برای مدیریت سایت نیز با محیط و ابزارهای ورد پرس هم آشنایی داشته باشد.
ابتکار عمل در کار
کارشناس تولید محتوای سایت باید از خودش ایده داشته باشد و باید بداند تولید محتوا یعنی ابتکار عمل داشتن نه کپی برداری از دیگر سایتها و رقبایش و این ابتکار عمل به همان خلاقیت برمیگردد. پس همیشه امضای خودتان را درکارتان داشته باشید تا یک کارشناس تولید محتوای خاص شوید.
روش درست تحقیق کردن
تحقیق کردن و به روز بودن لازمه کار کارشناس تولید محتوای سایت است. حواستان باشد وقتی شما سرچهایتان را درست انجام دهید تحقیقتان به ثمر مینشیند، سرچ یک کلمه اشتباه، شما را در تحقیقاتتان گمراه میکند.
مسلط به زبان انگلیسی
کارشناس تولید محتوای سایت باید تسلط نسبی به زبان انگلیسی داشته باشد تا بتواند محتوای مناسب تولید کند. چرا که تمام وظایف و مهارتهایش به میزان تسلطش به زبان دوم برمیگردد و هرچه تسلطش بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری میتواند به دست بیاورد و محتوای بهتری تولید کند.
کلام پایانی
اگر دوست دارید کارشناس تولید محتوای سایت شوید، باید تمام این وظایف ومهارتها را در خود تقویت کنید و هرروز در حال یادگیری باشید. از خواندن خسته نشوید، هر روز بیشتر از روز قبل تحقیق کنید، به نوشتن علاقه مند باشید و به روز باشید میتوانید یک کارشناس تولید محتوا خوب شوید. فقط کافی است عاشق این شغل باشید. پس قدم در این مسیر بگذارید و فقط عاشق کارتان باشید تا پیشرفت خود را به چشم خود ببینید.
9 دیدگاه دربارهٔ «مهمترین مهارت ها و وظایف یک کارشناس تولید محتوای سایت»